På vintern kör vi som bekant med dubbdäck eller iallafall vinterdäck. Det påverkar förbrukningen uppåt.

På vintern är det kallt utomhus. Att starta en bil när det är kallt är sämre för förbrukningen. Än om det är varmt utomhus.

På vintern bidrar fartvinden till att göra det ännu kallare utomhus. Det blåser massor av kall luft rakt in på motorn.

Läs mer
Besiktning av Volkswagen T4 Caravelle VR6

Vi köpte vår familjebuss nybesiktigad och efter drygt ett års ägande var det dags för den årliga kontrollen. Det var hyfsat lugnt inför jul och tiden bokades. Hjulius små egenheter skulle äntligen avslöjas. Vi skulle få veta om alla fel och sitta där med skägget i brevlådan efter jul med en hög verkstadsräkningar.

Tjejen på Besikta-stationen kontrollerade minibussen noga. Visst tog det väl lite längre tid än vanligt? Hon hissade upp och ner flera gånger. Sen pekade hon på höger fjäder bak: ”Den här har gått av”.

Och ja, mycket riktigt så var (och är) höger bakfjäder av. Detta var inte oväntat. Vid ett flertal tillfällen vintern 2018 hade avståndet mellan höger bakre skärmkant och överdelen av däcken varit tydligt högre än på motsvarande sida. Det hade dessutom ibland under riktigt kalla dagar känts som att bakaxeln varit stum.

Men åter till besiktningen. Det blev en ombesiktning. Men inte på grund av brusten fjäder utan för att en bromsslang skavde mot framhjulen vid fullt rattutslag. Det kändes lite konstigt.
Läs mer