Laga rost på VW T4 Caravelle

Vår snart 18 år gamla bil är lite rostig. Detta var känt redan vid köpet och efter en snörik vinter, snöbehäftad vår och intensiv sommar gavs tillfälle att parkera bilen för rostlagning. Här följer en guide, en beskrivning av hur jag valde att göra. Andra kanske gör annorlunda. Se detta som en inspiration till eget rostlagande.

OBS: Att laga rost kräver förberedelser. Slarva inte med något i hela processen. Tänk efter i vilken ordning du ska göra de olika stegen. Arbeta på en bra plats, gärna ett garage där du kan stänga in bilen om natten.

Tips: 10 saker att köpa inför rostlagning på bilen →

Steg 1: Slipa bort rosten

Ta vinkelslipen, starta den och börja slipa. Det kommer att flyga gnistor överallt. Se till att du skyddar dig själv och andra samt bilen. Ha med fördel en pappskiva intill för att styra åt vilket håll gnistregnet ska ta vägen. Om du vill kan du börja med att pilla bort rosten med en kniv för att sen köra med vinkelslipen. Ditt val.

Du ska slipa plåtrent och det ska nästan blänka på ytan. Komplettera slipningen med grovt sandpapper, polertrissa för borrmaskin eller annat verktyg. All smuts ska bort.

Steg 2: Tvätta rent

Använda rödsprit för att tvätta ytan du nyss slipat. Låt lufttorka.

Steg 3: Maskera

Täck över alla ytor som du tror kan träffas av färgdamm. Slarva med detta och du får stänk som blir svårt att tvätta bort. Hur mycket du maskerar är ditt val.

Steg 4: Spackla hål och ojämnheter

Om du som jag jobbar i 30 graders värme har du bara några sekunder på dig att applicera spacklet. Smeta ut spacklet och bry dig inte om hur det ser ut nu. Kullar och dalar ska du ändå slipa bort senare.

Du kan skifta steg 3 och steg 4 om du vill. Fast när du börjar slipa spacklet kommer det att damma. Bra då att redan ha maskerat.

Räkna med att behöva spackla flera gånger. Applicera, slipa, lägga på mer. Använd med fördel vinkelslipen för att få ner spacklet till en jämn yta, som du kan bearbeta med sandpapper.

Steg 5: Grundmåla

När du fått en (torr) spackelyta du är nöjd med kan du måla på rostskyddsfärgen. Här finns det olika skolor. Somliga påstår att rostskydd ska läggas innan spacklet, andra påstår det motsatta. Ditt val.

Spraya/måla på i flera lager. Ta den tid som behövs. Följ anvisningarna på förpackningen. Jag sprayade 4-5 tunna lager som fick torka med några minuters mellanrum.

Steg 6: Måla

Spraya tunna(!) lager korsvis överytan. Vänta några minuter. Spraya igen. Låt torka. Spraya igen. Det här momentet ska ta sin tid. Spraya några vändor och vänta några timmar, spraya igen tills du är nöjd. Det finns inget exakt mått färg som du ska måla på. Lys med stark lampa på färgen för att kontrollera att du täckt allt du grundat tidigare.

Steg 7: Klarlacka

Detta blev det tredje steget med sprayburkar från Biltema. Jag lät bättringsfärgen torka över natten och applicerade därefter klarlacken. Tunna lager, vänta några minuter, tunna lager igen. Avstånd ca 20 cm.

Steg 8: Avmaskera, kontrollera

Att gå ut i garaget och inspektera resultatet kan vara givande. Har du gjort alla steg i rätt ordningen och inte slarvat bör du ha en yta på bilen som liknar övriga delar av karossen. För egen del så var tröskeln på Hjulius ett testområde, en del av bilen som på sikt ska skäras bort och ersättas. Jag har plåtbiten från Autodoc i garaget. Ska bara hitta en kompetent person runt Örebro med kapmaskin och svets…

Sammanfattning:

Det var inte svårt att laga rost på bilen. Bara väldigt tråkigt. Samtidigt lärorik för en som aldrig gjort detta tidigare. Det är lätt att dras med och börja slipa på fler ställen än initialt planerat. Jag har en skärmkant som blir nästa område på bilen att fixa. Därefter finns det rostbubblor på olika ställen att jobba vidare med.

Fast även om det är tråkigt att laga rost på bilen så är det en investering. Obehandlad rost expanderar och äter upp bilen. På sikt kommer rosten att äta sig fast i bärande delar och då blir det underkänt på besiktningen.

Bilder (stora) från rostlagningen:

Utgångsläge: Rost

Utgångsläge: Rost

Slipad plåt

Slipad plåt

Oslipat spackel

Oslipat spackel

Slipat spackel

Slipat spackel

Maskering

Maskering

Grundmålat

Grundmålat

Grundmålat

Grundmålat

Spray-målat

Spray-målat

Spray-målat

Spray-målat

// Björn Sennbrink
CarTestr Automotive Experience